IX. MODUL

Szellem és irodalom

 

Modulvezető:

Bánhidy Vajk

történész, tanár

 

A modul célja:

A Szellem és irodalom modul célja az általános műveltség részterületeinek összekapcsolása. A képzés előmozdítja, hogy az európai és a magyar identitás elemei természetes módon, mintegy észrevétlenül beépülve felébresszék az igényt a folyamatos önképzésre, érdeklődésre, az élethosszig tartó tanulásra. A modul különlegessége, hogy a tudományos kutatók és tanárok mellett előadóművészek, írók, valamint költők is részt vesznek a képzésben.

 

A modul témakörei:

  • Bevezetés az irodalomtudományba
  • Az irodalom kialakulása Magyarországon – az OMS-től Pannónia dicséretéig
  • Két pogány közt – nemzet, hit és hivatás a régi magyar irodalomban
  • Hit és magyarság – vallási irodalom a középkori Magyarországon
  • Reformáció és a katolikus megújulás szelleme
  • A felvilágosodás korának magyar irodalma – nyelvi és szellemi megújulás
  • Népiességtől a nemzeti eszméig – 19. századi magyar irodalom
  • A stílus, a forma és a gondolat a modern kor irodalmában
  • Költőfejedelmek, író óriások a 20. században
  • A trianoni kataklizma hatása a magyar nemzet irodalmára
  • Népi íróktól a dokumentaristákig
  • Jelen és jövő: a kortárs magyar irodalom útkeresése
  • Mese és gyermekirodalom Magyarországon
  • Ötágú síp – a határon túli és a diaszpórában élő magyarság irodalma

Azok a szakmai kompetenciák és kompetencia elemek, amelyek kialakításához a modul jellemzően hozzájárul:

a.) Tudás

Ismeri
– a magyar irodalom- és szellemtörténet fontosabb korszakait és képviselőit;
– a magyar irodalom helyét a keresztény, európai kultúrkörben;
a legjelentősebb életművet alkotó szerzőket;
a legnagyobb hatást gyakorló alkotókat és műveket az irodalomtörténet teljes spektrumában;
a XIX. és XX. századi alkotóknak a hazai és közép-európai közéletre gyakorolt hatását;
a XX. századi történelmi kataklizmák magyar irodalomra gyakorolt hatásait,
a határon túli magyar szerzők tevékenységét;
az anyaországi és a határon túli kortárs szerzőket és fontosabb műveiket;
a keresztény tanítás irodalomra gyakorolt hatását.

 

b.) Képesség

Képes
– összefüggéseiben és a hangsúlyos részleteket kiemelve értekezni a magyar irodalom korszakairól, azok jellegzetes stílusjegyeiről;
pontos ismeretekkel rendelkezik azon irodalmi személyiségekről és művekről, melyek az irodalmi kánon legjelentősebb részeit képviselik, és ezeket szabatosan be is tudja mutatni;
átlátja az összefüggéseket az irodalom, a művelődéstörténet, a társművészetek és a történelem eseményei és fontosabb megnyilvánulásai között;
tisztában van egyes alkotásoknak a közéletre és a közgondolkodásra gyakorolt hatásaival, és ezeket összefüggéseiben elemezni is tudja;
tisztában van a 15 milliós magyarságnak, mint nemzeti közösségnek identitás-képző irodalmi és szellemtörténeti alapjaival, valamint a határon túli és a diaszpórában élő nemzettársak XX. századi és kortárs irodalmi tevékenységének legfontosabb jellegzetességeivel;
alkalmazni azon kompetenciákkal, melyekkel a „mai kor nyelvén” tudja átadni ismereteit a fiatal korosztály képviselőinek.

 

c.) Attitűd és felelősség

– elkötelezett a nemzeti kultúra és identitás színvonalas és minőségi képviselete mellett;
– törekszik az önképzésre és ismeretei további bővítésére;
magának vallja a keresztény közéletiség alapvető értékeit;
tiszteletben tartja a Kárpát-medencében a magyarsággal együtt élő nemzetiségek kulturális örökségét;
gondolkodásában, kommunikációjában igényes és választékos;
nyitott a nemzeti kultúra és szellemiség eredményeit új és modern módszerekkel is értelmezni, közvetíteni.