VI. MODUL

Tudományelméletek és modern tudományok

 

Modulvezető:

Dr. Bérces Sándor

ökológus, Duna-Ipoly Nemzeti Park

 

A modul témakörei:

    • Bevezetés a tudományelméletbe
    • A tudományos gondolkodás fogalmi alapjai
    • Múlt és jelen – a magyar tudományosság története, nemzetközi jelentősége
    • Tudományos fejlődés a digitalizáció korában
    • Az emberi agy működése: A teremtett világ evolúciójának csúcsa
    • Az evolúció, mint a teremtés koncepcionális alkotórésze
    • A fejlődés határai – fenntarthatóság-viták
    • A teremtett világ védelme, az élővilág megőrzésének lehetőségei
    • A bionikától az űrkutatásig – magyar részvétel
    • Informatika a jövő század tudománya, AI, kiberbiztonság, kibervédelem
    • Környezetvédelemtől a teremtésvédelemig
    • A modern világ fizikája
    • Kémia a 21. században
    • Bioetika – keresztény etika
    • Modern technológiák – Ipar 4.0

Azok a szakmai kompetenciák és kompetencia elemek, amelyek kialakításához a modul jellemzően hozzájárul: 

a.) Tudás

Ismeri
– a tudománytörténet alapvető elveit, történetét;
– a keresztény tanítás és a tudományos gondolkodás alapelveit, érvrendszerét;
a tudományos megismerés, a modern tudományosság alapvető eszközeit, lehetőségeit és korlátait;
a magyar tudományosság fejlődéstörténetét, legfontosabb eredményeit és személyiségeit;
a modern hazai tudományosság eredményeit, nemzetközi kapcsolódásait;
a tudományos és kutatói etika alapelveit, a bioetika legfontosabb kérdéseit.

 

b.) Képesség

Képes
– a tudományos szakirodalomban tájékozódni;
– a tudományos közlemények értelmezésére, a tudomány és áltudomány közötti különbségtételre;
– az etikai kérdések adekvát mérlegelésére, a tudomány- és bioetikai kérdések és dilemmák keresztényi értékelésére;
– felismerni a teremtés- és környezetvédelem, a fenntarthatóság alapvető szempontjait, a környezeti veszélyeztetettséget.

c.) Attitűd és felelősség

– nyitott a szakmai tudományos eredmények megismerésére és felelős alkalmazására;
– értékeli és etikai felelősséggel mérlegeli a tudományos tevékenységet;
szakmai felelősségvállalása körében a legfontosabb a döntései következményeinek számbavétele, elemzése;
szakmai tevékenysége során felelősséget visel a környezeti és fenntarthatósági szempontokra;
a képzés során szerzett tudás hozzásegíti a magyar nemzethez való kapcsolódása elmélyítéséhez;
szakmai előmenetelében a keresztény erkölcsiség – mint legfőbb mérce – vezeti.