VI. MODUL
Tudományelméletek és modern tudományok
Modulvezető:
Dr. Bérces Sándor
ökológus, Duna-Ipoly Nemzeti Park
A modul témakörei:
-
- Bevezetés a tudományelméletbe
- A tudományos gondolkodás fogalmi alapjai
- Múlt és jelen – a magyar tudományosság története, nemzetközi jelentősége
- Tudományos fejlődés a digitalizáció korában
- Az emberi agy működése: A teremtett világ evolúciójának csúcsa
- Az evolució, mint a teremtés koncepcionális alkotórésze
- A fejlődés határai – fenntarthatóság-viták
- A teremtett világ védelme, az élővilág megőrzésének lehetőségei
- A bionikától az űrkutatásig – magyar részvétel
- Informatika a jövő század tudománya, AI, kiberbiztonság, kibervédelem
- Környezetvédelemtől a teremtésvédelemig
- A modern világ fizikája
- Kémia a 21. században
- Bioetika – keresztény etika
- Modern technológiák – Ipar 4.0
Szakmai kompetenciák, kompetencia-elemek, amelyek kialakításához a modul jellemzően hozzájárul:
a.) tudás
– Ismeri a tudománytörténet alapvető elveit, történetét;
– ismeri a keresztény tanítás és a tudományos gondolkodás alapelveit, érvrendszerét;
– ismeri a tudományos megismerés, a modern tudományosság alapvető eszközeit, lehetőségeit és korlátait;
– ismeri a magyar tudományosság fejlődéstörténetét, legfontosabb eredményeit és személyiségeit;
– ismeri a modern hazai tudományosság eredményeit, nemzetközi kapcsolódásait;
– ismeri a tudományos és kutatói etika alapelveit, a bioetika legfontosabb kérdéseit.
b.) képesség
Képes
– a tudományos szakirodalomban tájékozódni;
– a tudományos közlemények értelmezésére, a tudomány és áltudomány közötti különbségtételre;
– az etikai kérdések adekvát mérlegelésére, a tudomány- és bioetikai kérdések és dilemmák keresztényi értékelésére;
– fölismerni a teremtés- és környezetvédelem, a fenntarthatóság alapvető szempontjait, a környezeti veszélyeztetettséget.
c.) attitűd és felelősség
– nyitott a szakmai tudományos eredmények megismerésére és felelős alkalmazására;
– értékeli és etikai felelősséggel mérlegeli a tudományos tevékenységet;
– szakmai felelősségvállalása körében a legfontosabb a döntései következményeinek számba vétele, elemzése;
– szakmai tevékenysége során felelősséget visel a környezeti és fenntarthatósági szempontokra;
– a képzés során szerzett tudás hozzásegíti a magyar nemzethez való kapcsolódása elmélyítéséhez;
– szakmai előmenetelében a keresztény erkölcsiség – mint legfőbb mérce – vezeti.