Tündérkert nyomában

A 2022/2023. tanév utolsó tanulmányútjára május végén került sor. Ennek keretében az ASZTA hallgatói és vezetői Erdélybe utaztak, hogy megcsodálják a sokak által csak Tündérországnak nevezett Erdély történelmi és kulturális elmékeit, illetve részt vegyenek a csíksomlyói búcsúban.

Kedden reggel magunk mögött hagyva a piliscsabai kollégiumot útra keltünk Nagyvárad felé, ahova ebédidőre meg is érkeztünk. Hol máshol, mint a Tiltott Csíki Söröző és Étteremben megebédeltünk, majd egy sétát tettünk a belvárosban és felkerestük a Nagyváradi római katolikus székesegyházat, mely Románia legnagyobb barokk stílusú temploma. Nagyváradról Csucsára mentünk, ahol a Boncza-kastélyt csodáltuk meg. A Csucsa keleti részén fekvő kastélyt Ady Endre apósa, Boncza Miklós építtette feleségének, mely épület szülőháza volt Csinszkának, a költő feleségének, akivel néhány esztendőt itt töltöttek el együtt. Az első nap végére megérkeztünk Torockóra, ahol egy rövid városnézés után elfoglaltuk szállásunkat.

A tanulmányút második napjának egyetlen programja, a Székelykőre irányuló kirándulás volt.

A harmadik nap reggelén Kolozsvár történelmi temetőkertjébe, a Házsongárdi temetőbe indultunk. Az Európa egyik legrégebbi temetőjeként számontatott kegyhelyre vallásfelekezeti és nemzetiségi különbség nélkül temetkeztek szászok, magyarok, románok az évszázadokon át. A temetőben tett látogatást követően városnézés következett, melynek keretében betértünk a Farkas utcai Református templomba. A hivatalos nevén Belvárosi református templom eredetileg az obszerváns ferencesek kolozsvári kolostorának részeként épült, Hunyadi Mátyás király kezdeményezésére. A templomból egyenesen az erdélyi magyar kulturális élet otthoni ízekkel megfűszerezett központjának számító Bulgakov Caféba mentünk megebédelni. Ebéd után Kolozsvár főterén, a hajdani nagypiacon folytatódott a városnézés, meglátogattuk a Szent Mihály templomot, az erdélyi gótika egyik legszebb alkotását. Az estét már Válaszúton töltöttük, ahol a vacsorát megelőzően még megnéztük a Kallós Zoltán Néprajzi Gyűjteményt.

A negyedik napon, pénteken Segesvárra vezetett utunk, ahol bejártuk Segesvár történelmi központját, várát, mely 1999 óta a világörökség része. Miután megebédeltünk, ismét útra keltünk. Szejkefürdőre menet megálltunk Székelyderzsen, ahol megmutatták nekünk a székelyderzsi unitárius vártemplomot, Székelyföld egyik legérdekesebb és legjelentősebb műemléke. A vártemplom különlegességeihez tartoznak a XV. századból származó freskók, valamint egy rovásírásos szöveget tartalmazó tégla is. Az erődtemplomot elhagyva folytattuk utunkat Szejkefürdőre, ahol előbb a Mini Erdély-parkot, majd Orbán Balázs emlékhelyét kerestük fel. A makettparkban a törcsvári kastély, a miklósvári Kálnoky-kastély, a gyergyószárhegyi Lázár-kastély, a marosvécsi Kemény-kastély, a székelyderzsi erődtemplom, a szászkézdi vártemplom mellett megtekinthető Kolozsvár belvárosának makettje is, abból a korból, amikor álltak még a város falai. A Székelyföld leírójának, Orbán Balázsnak hét székelykapuval díszített síremlékétől visszaindulva összetalálkoztunk Novák Katalin köztársasági elnökkel is, aki szívélyesen köszöntötte Akadémiánk hallgatóit és vezetőit. A rendkívül gazdag napot Szentegyházán, a Szent Gellért Alapítvány szállásán zártuk.

A szombati nap jelentette a tanulmányút csúcspontját, ugyanis elzarándokoltunk a több százezer résztvevő jelenlétében megtartott búcsúra. A csíksomlyói búcsú a székelyek középkori eredetű fogadalmi zarándoklata, amely 1990-től kezdődően mára már az összmagyarság legjelentősebb keresztény eseményévé vált.

A búcsú után még megpihentünk Szentegyházán, majd vasárnap a szentmisét követően elindultunk haza, Piliscsabára.