II. MODUL
Önismeret és kommunikáció
Modulvezető:
Dr. Kőrösi Beáta
pszichopedagógus, jogász, mediátor, szupervíziós szakember
A modul célja:
Az Önismeret és kommunikáció modul célja, hogy a hallgatók az önismeretükön keresztül betekintést nyerjenek az autonóm, magas önbecsülésű, gazdag és pozitív emberi kapcsolatokat ápoló életbe; a résztvevők saját önismereti útjukon és egymás mélyebb megismerésén keresztül megértsék és el is fogadják, hogy a hasonlóságaik mellett a különbözőségeik is összekötik őket.
A modul témakörei:
-
- csapatépítő, ismerkedési, közösségi összetartozást segítő gyakorlatok
- célkitűzés, S.M.A.R.T modell
- önismeret, Jung preferencia-dichotómia rendszere alapján
- proaktivitás vs. reaktivitás Stephen Covey elmélete alapján
- csapattagtípus elmélet Meredith Belbin rendszerében
- a problémamegoldó konfliktuskezelés nyelve: az asszertív kommunikáció
- az erőszakmentes kommunikáció alapjai
- nonverbális kommunikáció
Azok a szakmai kompetenciák és kompetencia elemek, amelyek kialakításához a modul jellemzően hozzájárul:
a.) Tudás
-
- ismeri a különböző kommunikációelméletek alapjait, jellemzőit;
- ismeri az agresszív, passzív, passzív-agresszív és asszertív kommunikáció sajátosságait;
- ismeri az erőszakmentes kommunikáció elméleti alapjait;
- ismeri a nonverbális kommunikáció sajátosságait;
- ismeri a jungi preferenciák működését, ezen keresztül ismeretei vannak saját működéséről, embertársai működéséről;
- ismeri Meredith Belbin csapattagtípus-elméletét, saját csapatban elfoglalt szerepét az elmélet alapján;
- ismeri a proaktív, illetve reaktív működést szakmai és magánéletében, a fejlődési és rögzült szemléletmód különbségeit.
b.) Képesség
-
- képes a saját és embertársai működéséhez elemző, proaktív, konszenzuskereső módon hozzáállni;
- magabiztos, kooperációra törekvő módon kifejezni gondolatait és meglátásait, igényeit és kéréseit;
- az egyes csoportok működésében felismerni a jellemző fejlődési szakaszokat, működésmódokat;
- az egyének működésének sajátosságait meglátni, a különbözőségek összehangolását hatékonyabbá tenni;
- a magabiztos, kooperációt lehetővé tevő problémamegoldást elősegítő asszertív kommunikáció alkalmazására;
- a különböző szakmai terepeken a tanult kommunikációs technikák és készségek alkalmazására.
c.) Attitűd és felelősség
-
- a másokhoz való viszonyulásában meghatározó az érdeklődés és a nyitottság;
- úgy szakmai, mint személyes kapcsolataiban a keresztény értékrend szerint vesz részt;
- a közösségben való személyes tér kiépítését az önismeret és a mások megismerésére való nyitottsága segíti;
- a mindennapi kommunikációban, világlátásának képviseletében, értékválasztásában magabiztos, határozott;
- szakmai és személyes kapcsolatokban képes a kölcsönös bizalom kiépítésére és mindennapi gyakorlattá tételére.