II. MODUL

Önismeret és kommunikáció

 

Modulvezető:

Dr. Kőrösi Beáta

pszichopedagógus, jogász, mediátor, szupervíziós szakember

 

A modul célja:

Az Önismeret és kommunikáció modul célja, hogy a hallgatók az önismeretükön keresztül betekintést nyerjenek az autonóm, magas önbecsülésű, gazdag és pozitív emberi kapcsolatokat ápoló életbe; a résztvevők saját önismereti útjukon és egymás mélyebb megismerésén keresztül megértsék és el is fogadják, hogy a hasonlóságaik mellett a különbözőségeik is összekötik őket.

A modul témakörei:

    • csapatépítő, ismerkedési, közösségi összetartozást segítő gyakorlatok
    • célkitűzés, S.M.A.R.T modell
    • önismeret, Jung preferencia-dichotómia rendszere alapján
    • proaktivitás vs. reaktivitás Stephen Covey elmélete alapján
    • csapattagtípus elmélet Meredith Belbin rendszerében
    • a problémamegoldó konfliktuskezelés nyelve: az asszertív kommunikáció
    • az erőszakmentes kommunikáció alapjai
    • nonverbális kommunikáció

Azok a szakmai kompetenciák és kompetencia elemek, amelyek kialakításához a modul jellemzően hozzájárul:

a.) Tudás

    • ismeri a különböző kommunikációelméletek alapjait, jellemzőit;
    • ismeri az agresszív, passzív, passzív-agresszív és asszertív kommunikáció sajátosságait;
    • ismeri az erőszakmentes kommunikáció elméleti alapjait;
    • ismeri a nonverbális kommunikáció sajátosságait;
    • ismeri a jungi preferenciák működését, ezen keresztül ismeretei vannak saját működéséről, embertársai működéséről;
    • ismeri Meredith Belbin csapattagtípus-elméletét, saját csapatban elfoglalt szerepét az elmélet alapján;
    • ismeri a proaktív, illetve reaktív működést szakmai és magánéletében, a fejlődési és rögzült szemléletmód különbségeit.

b.) Képesség

    • képes a saját és embertársai működéséhez elemző, proaktív, konszenzuskereső módon hozzáállni;
    • magabiztos, kooperációra törekvő módon kifejezni gondolatait és meglátásait, igényeit és kéréseit;
    • az egyes csoportok működésében felismerni a jellemző fejlődési szakaszokat, működésmódokat;
    • az egyének működésének sajátosságait meglátni, a különbözőségek összehangolását hatékonyabbá tenni;
    • a magabiztos, kooperációt lehetővé tevő problémamegoldást elősegítő asszertív kommunikáció alkalmazására;
    • a különböző szakmai terepeken a tanult kommunikációs technikák és készségek alkalmazására.

c.) Attitűd és felelősség

    • a másokhoz való viszonyulásában meghatározó az érdeklődés és a nyitottság;
    • úgy szakmai, mint személyes kapcsolataiban a keresztény értékrend szerint vesz részt;
    • a közösségben való személyes tér kiépítését az önismeret és a mások megismerésére való nyitottsága segíti;
    • a mindennapi kommunikációban, világlátásának képviseletében, értékválasztásában magabiztos, határozott;
    • szakmai és személyes kapcsolatokban képes a kölcsönös bizalom kiépítésére és mindennapi gyakorlattá tételére.