II. MODUL
Önismeret és kommunikáció
Modulvezető:
dr. Kőrösi Beáta
pszichopedagógus, jogász, mediátor, szupervíziós szakember
A modul célja:
Az Önismeret és kommunikáció modul célja, hogy a hallgatók az önismereten keresztül betekintést nyerjenek az autonóm, magas önbecsülésű, gazdag és pozitív emberi kapcsolatokat ápoló életbe; a résztvevők saját önismeretükön és egymás mélyebb megismerésén keresztül megértsék és el is fogadják, hogy nem csak hasonlóságaik, hanem különbözőségeik is összekötik őket.
A modul témakörei:
-
- Csapatépítő, ismerkedési, közösségi összetartozást segítő gyakorlatok
- Célkitűzés, S.M.A.R.T modell
- Önismeret, Jung preferencia dichotómia rendszere alapján
- Proaktivitás vs. reaktivitás Stephen Covey elmélete alapján
- Csapattagtípus elmélet Meredith Belbin rendszerében
- A problémamegoldó konfliktuskezelés nyelve: az asszertív kommunikáció
- Az erőszakmentes kommunikáció alapjai
- Nonverbális kommunikáció
Szakmai kompetenciák, kompetencia-elemek, amelyek kialakításához a modul jellemzően hozzájárul:
a.) tudás
– Ismeri a különböző kommunikáció-elméletek alapjait, jellemzőit;
– ismeri az agresszív, passzív, passzív-agresszív és asszertív kommunikáció sajátosságait;
– ismeri az erőszakmentes kommunikáció elméleti alapjait;
– ismeri a nonverbális kommunikáció sajátosságait;
– ismeri a jungi preferenciák működését, ezen keresztül ismeretei vannak saját működéséről, embertársai működéséről;
– ismeri Meredith Belbin csapattagtípus elméletet, saját csapatban elfoglalt szerepét az elmélet alapján;
– ismeri a proaktív illetve alapon való működést szakmai és magánéletében, a fejlődési és rögzült szemléletmód különbségeit.
b.) képesség
Képes
– a saját és embertársai működéséhez elemző, proaktív, konszenzuskereső módon hozzáállni;
– magabiztos, kooperációra törekvő módon kifejezni gondolatait és meglátásait, igényeit és kéréseit;
– az egyes csoportok működésében felismerni a jellemző fejlődési szakaszokat, működésmódokat;
– az egyének működésének sajátosságait meglátni, a különbözőségek összehangolását hatékonyabbá tenni;
– a magabiztos, kooperációt lehetővé tevő problémamegoldást elősegítő asszertív kommunikáció alkalmazására;
– a különböző szakmai terepeket a tanult kommunikációs technikák és készségek alkalmazására.
c.) attitűd és felelősség
– A másokhoz való viszonyulásában meghatározó az érdeklődés és a nyitottság;
– úgy szakmai, mint személyes kapcsolataiban a keresztény értékrend szerint vesz részt;
– a közösségben való személyes tér kiépítését az önismeret és a mások megismerésére való nyitottsága segíti;
– a mindennapi kommunikációban, világlátásának képviseletében, értékválasztásában magabiztos, határozott;
– szakmai és személyes kapcsolatokban képes a kölcsönös bizalom kiépítésére, és mindennapi gyakorlattá tételére.